DESCRIZIONE:

Il nome “Trullas” potrebbe derivare dall’antica chiesa cupolata bizantina (il termine “trudda” è la versione logudorese del greco e del latino “troulla” che significa “cupola”).

La chiesa è stato donata ai monaci Camaldolesi dalla famiglia degli Athen nel 1113.

L’edificio è caratterizzato da una navata unica con archi a crociera, una facciata con archetti su colonnine e un portale architravato.

All’interno, pregevoli affreschi del XIII secolo arricchiscono ulteriormente la sua bellezza storica.

NARRAZIONE:

A good way to approach Romanesque architecture is to interpret each building as a creative stylistic exercise, aimed at declining the Romanesque code with originality.

It is with this spirit that we can set out to get to know the church of San Nicola di Trullas, one of the most beautiful and significant manifestations of this style.

The papers of the ‘Condaghe di San Nicola di Trullas’ (12th-13th century) give news of its donation, datable to 1113, by the Athen family to the Camaldolese monks.

The name Trullas already appears in this deed of donation and may refer to an older Byzantine domed church: in fact, the term ‘trudda’ is the Logudorese version of the Greek and Latin ‘troulla/trulla’ meaning ‘dome’.

The construction of the Romanesque church, made with the use of limestone ashlars combined with trachyte elements, must have started after 1113.

The building has a single nave, divided into two square bays separated by a sub-arch set on pilasters and covered by cross vaults.

A horizontal frame divides the façade: the upper part has a series of small arches on small columns that create a false loggia, while the lower part has an architraved portal with a raised arch.

The presence of valuable frescoes in the interior, dating from the first decades of the 13th century, makes a visit to this church even more interesting.

BIBLIOGRAFIA:

V. Angius, ”Sassari”, in G. Casalis, Dizionario geografico storico-statistco-commerciale degli Stati di S.M. il Re di Sardegna, XVIII, Torino, G. Maspero, 1849, p. 323;

V. Angius, ”Semestene”, in Goffredo Casalis, Dizionario geografico storico-statistco-commerciale degli Stati di S.M. il Re di Sardegna, XVIII, Torino, G. Maspero, 1849, pp. 833-834;

D. Scano, Storia dell’arte in Sardegna dal XI al XIV secolo, Cagliari, Montorsi, 1907, pp. 121-124;

R. Delogu, L’architettura del Medioevo in Sardegna, Roma, La Libreria dello Stato, 1953, pp. 109-111;

G. Lilliu, ”Trulla ”cupola” in Sardegna”, in Archivio Storico Sardo, XXVI, 1959, pp. 509-521;

G. Zanetti, I Camaldolesi in Sardegna, Cagliari, Fossataro, 1974, pp. 81-112;

M. Pintus, ”La chiesetta di San Nicola di Trullas”, in Atti della Facoltà di Ingegneria dell’Università di Cagliari, 4, 1976, pp. 275-302;

R. Serra, La Sardegna, collana ”Italia romanica”, Milano, Jaca Book, 1989, pp. 389-391;

R. Coroneo, Architettura romanica dalla metà del Mille al primo ‘300, collana ”Storia dell’arte in Sardegna”, Nuoro, Ilisso, 1993, sch. 10;

R. Coroneo-R. Serra, Sardegna preromanica e romanica, collana ”Patrimonio artistico italiano”, Milano, Jaca Book, 2004, pp. 102-110;

R. Coroneo, Chiese romaniche della Sardegna. Itinerari turistico-culturali, Cagliari, AV, 2005, pp. 56-57.

MAPPA:Array
Scroll to Top